“SEO is dood!”
Al jarenlang roepen experts dat SEO passé is en toch hoort het in 2020 nog gewoon tot de populaire online marketing middelen.
Zoekmachines vernieuwen hun algoritmes dagelijks, waardoor het steeds moeilijker wordt om met slimme trucjes bovenaan de ranking te komen. Je zou dit proces kunnen omschrijven als de ondergang van SEO.
Zo simpel zit het echter niet.
SEO blijft zich braaf conformeren aan de innovaties van Google, maar de vraag is of we nog wel kunnen spreken van ‘zoekmachineoptimalisatie’. Google streeft er naar om gebruikers de meest kwalitatieve en relevante content te geven op basis van hun zoekopdrachten. Content zou daarom geoptimaliseerd moeten zijn voor gebruikers van Google en andere zoekmachines.
In dit artikel ga ik je leren hoe je een toekomstbestendige contentstrategie opzet, waarmee je scoort bij gebruikers van zoekmachines.
#1. Geen zoekmachineoptimalisatie maar zoekintentie-optimalisatie
Analyseer je de pagina’s die bovenaan de zoekresultaten staan, dan zul je zien dat ze allemaal de gebruiker centraal stellen. Het gaat er niet meer om wat Google wil, maar wat gebruikers willen.
Kijk hieronder maar even mee naar een aantal voorbeelden van verschillende zoekintenties:

Wat verwacht jij zelf als je zo’n zoekopdracht invult?
✓ het aantal minuten dat broccoli moet koken
✓ een gebruiksvriendelijke interface om laptops te vergelijken
✓ een webshop voor schoenen
✓ de inlogpagina van DigiD
Ga het maar na op Google. Je zult zien dat de pagina’s met de beste oplossing voor deze zoekopdrachten het beste scoren. Hiervoor dien je de zoekintentie van de huidige internetgebruiker te begrijpen. Denk na of een snelle tekstuele oplossing, een How-to video of een uitgebreid artikel hiervoor het uitgelezen middel is.
Kies je voor een blogartikel denk dan goed na over de manier waarop jouw publiek leest. Zijn het skimmers die tijdens hun werk snel door een artikel heen scrollen dan heeft jouw tekst gestructureerde tussenkopjes nodig en een duidelijke tone of voice. Schrijf je voor een kritische lezer zorg dan voor een bronvermelding in de tekst, blijf informatief en objectief.
Maar je zult begrijpen dat met alleen de gewenste oplossing bieden het klusje nog niet geklaard is.
#2. Unieke content
Een richting waar Google al jaren heen beweegt, is het belonen van websites die unieke content produceren. Originaliteit zou sowieso een minimale vereiste moeten zijn voor ieder bedrijf en toch heeft meer dan de helft van de 100 grootste webshops in Nederland minimaal 20% gedupliceerde content op hun website staan.
Originele content is niet alleen belangrijk voor de indexering van je website. De hedendaagse consument wordt overspoeld met boodschappen en maak je niet warm met een doorsnee verhaal.
Je moet daarom niet kijken naar wat je concurrenten schrijven, maar naar wat ze niet schrijven. Daar liggen jouw content kansen.
Unieke content creëer je door wel binnen het kader van jouw zoektermen te blijven maar vanuit een andere invalshoek. Neem bijvoorbeeld een persoonlijke insteek, die is niet te kopiëren. Het is minder afstandelijk en zorgt voor transparantie.
Maar ook in productnamen kun je jezelf onderscheiden. Door een productvoordeel te koppelen aan de actualiteit kun je van een bestaand product opeens een hedendaags begeerd item maken. Denk aan de nepleren riem. Door de naam van dit product te veranderen in ‘vegan riem’ verandert het van een goedkoop afdankertje opeens in iets waar de moderne consument naar zoekt.
#3. Maak van je site een autoriteit
Je bent een autoriteit als je gebruikers en Google je zien als een specialist in jouw vakgebied. Natuurlijk kunnen jij en ik in één oogopslag zien wanneer een website geen autoriteit uitstraalt. We steken ons vertrouwen liever in een site met een strak design, duidelijke structuur en actuele content.
Voor Google gaat dit net iets anders. Google ziet bijvoorbeeld oudere websites als betrouwbaarder en kijkt of de content daadwerkelijk uniek is.
De meeste waarde hecht Google aan wat anderen zeggen over een website. In het algoritme zijn de onderlinge verhoudingen van alle websites met elkaar verwerkt om te bepalen welke pagina’s waardevoller zijn. Deze rangschikking gaat als volgt in zijn werk:
De sterkte van je linkprofiel hangt af van de volgende factoren:

Belangrijke websites linken naar jou.

Verschillende typen websites linken naar jou.

De alternatieve tekst van de link is relevant voor jouw onderwerp.
Hoe krijg ik links?
De meest duurzame en waardevolle manier om een sterker linkprofiel op te bouwen is door dit volgens de autonome methode te doen; waardevolle content creëren die webredacteurs of internetgebruikers uitnodigt om ernaar te linken. Dit kun je vervolgens stimuleren door deze content zelf te delen op relevante online platforms.
Het lijkt wellicht aantrekkelijk om een linkbuilder in te schakelen, iemand die voor jou gaat proberen om andere websites naar jou te laten linken of zelf links plaatst op relevante fora. Deze strategie is echter achterhaald en zal hooguit een korte termijn effect hebben. Met unieke kwaliteitscontent richt je je op de toekomst.
Om een fundamenteel linkprofiel op te bouwen moet je links verdienen, niet fabriceren.
Inmiddels heb je waarschijnlijk begrepen dat de strategie om bovenaan de zoekresultaten te eindigen misschien wel simpel is, de uitvoering daarentegen vereist aardig wat tijdsinvesteringen.
Toch is er ook een eenvoudigere weg naar de top. Volgens Google zelf is 1 op de 7 zoekopdrachten voor iets waarvoor nog nooit eerder gezocht is. Er is dus nog een enorme potentie aan zoekopdrachten waarvoor je relatief eenvoudig op 1 zou kunnen komen te staan. Misschien worden die op dit moment nauwelijks gebruikt, maar in de toekomst zou jouw website de eerste kunnen zijn die erover heeft geschreven.
In ‘t kort
✓ Analyseer hoe er op dit moment aan de zoekintentie van je gebruikers wordt voldaan en kijk naar de mogelijkheden.
✓ Creëer gedifferentieerde content, bijvoorbeeld vanuit persoonlijk perspectief.
✓ Deel waardevolle content met daadwerkelijk geïnteresseerde lezers, zodat je op de autonome manier je links verdient.